NISSAN CUBE (COLIN LIEM)

Het volgende Buitenbeentje in de rij is de Nissan Cube van Colin Liem. Colin stuurde mij een mailtje enkele dagen na het EMW Walhalla, ik had zijn Cube op de foto gezet en daardoor was hij op mijn website gaan kijken. Dus zag hij mijn oproep voor Buitenbeentjes en vroeg zich af waarom de Nissan Cube niet in mijn lijst staat. Het antwoord is dat er zoveel buitenbeentjes zijn dat ik ze onmogelijk allemaal in mijn lijst kan zetten. Maar de Cube verdient zeker een plekje in de Buitenbeentjes gallerij.

Toen bleek dat Colin ook nog eens afkomstig is uit Hoofddorp, wat vlakbij het dorpje ligt waar mijn vriend (ook een Colin) van afkomstig is, en wij maandelijks nog eens een bezoekje aan brengen, was het snel geregeld.

Afgelopen zaterdag spraken we af bij de Venneper Lodge voor een babbel en daarna een fotoshoot.

Colin zijn Nissan verhaal begon als kind al, zijn vader was 34 jaar lang werkzaam bij Nissan Nederland. Als kleine jongen al ontstond de liefde voor het ‘net iets anders’. Dit mede dankzij zijn vader, die kleine modificaties zoals een striping, andere velgen of een extra lampje aanbracht op zijn eigen auto’s, maar ook de fietsen en het speelgoed van Colin kenbaar maakte. Zolang het maar anders was dan de rest. 

Zo ging het zijn hele leven verder, in zijn vriendengroep werd hij daar bekend en berucht om. 

 

Op een Lexus na heeft Colin zijn hele leven Nissan gereden, naast de Almera en de Primera reed hij ook de eerste Juke van Nederland, een full option demo wagen. Daarna kwam er ook nog een Pulsar, een Skyline Sedan, een Micra, een Cube, en ook een Stagea, de hele bijzondere Nissan Skyline break versie die hij uiteindelijk verkocht omdat hij andere prioriteiten kreeg in het leven. 

Toen zijn vader overleed nam hij zijn X-trail over, die hij tot op de dag van vandaag nog steeds heeft, maar hoewel er niks op deze full option wagen aan te merken is, wilde hij toch weer een Buitenbeentje, dus toen ging hij op zoek naar een leuke Youngtimer. 

 

Al eerder had Colin een (Japanse) Cube gehad, maar die bleef niet lang omdat hij te veel roest had, in Japan worden auto’s niet gecoat tegen pekel. Het liefst wilde hij er zelf eentje importeren uit Japan, maar dat is er nooit van gekomen. Toen kwam hij zijn huidige Cube tegen op marktplaats. De vorige eigenaar was ook een liefhebber en had een mooie advertentie geplaatst, alleen een liefhebber mocht de auto kopen. 

Na veelvuldig contact en ook foto’s uitwisselen werd Colin de vierde Nederlandse eigenaar van de Cube. De wagen werd geïmporteerd door Figaro Specialist, van zijn geschiedenis daarvoor is er niet veel bekend. Naast wat noodzakelijk onderhoud werd hij uiteraard voorzien van wat kleine modificaties en details, zoals de onder andere de Rubix Cube in de bumper en verlaging. Wat ook bijzonder is aan dit autootje is de zitbank vooraan, omdat de automaat aan het stuur zit. 

Omdat het een Japanner is, zit het stuur rechts, wat geregeld voor grappige situaties zorgt. 

 

Colin heeft de Cube sinds december en heeft er verder nog geen kosten aan gehad, onderdelen zijn niet moeilijk te verkrijgen, hij deelt de basis met de Nissan Note, en je kan ze ook nog in Japan bestellen, al valt dat wel duur uit met verzending en douane kosten. Een Nederlandse club is er niet, maar in Engeland heeft een fanatieke importeur er wel eentje opgericht, daar leeft het ook iets meer, ook mede omdat ze daar het rechts sturen gewoon zijn. Als we naar Colin zijn droomwagen vragen, dan zou dat een Datsun zijn, of een grote 4x4 pick-up. Een Mazda MX-5 stond ook ooit op zijn verlanglijst, maar omdat die zo moeilijk in goede staat te vinden zijn is hij daar maar van af gestapt. 

 

Voorlopig houdt hij het gewoon bij de Cube, die hem nog steeds een gevoel van blijdschap geeft als hij ernaar toe loopt, en meer moet dat niet zijn, toch?



Nissan Cube

Bouwjaar: 2003

1400 cc

KM stand: 199 500 (ongeveer)

 

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.