Matra 530 LX (Jules Maes)

Jules zijn Matra 530 LX verschijnt af en toe eens op meetings bij ons in de buurt, telkens weer trok deze schitterende auto mijn aandacht, als we het over buitenbeentjes hebben, spreken we vaak over auto's met een saai of controversieel uiterlijk. Maar deze Matra is zonder meer bloedmooi, en ook nog eens in top staat. Jules heeft hem al 52 jaar in zijn bezit, wat het nog eens zo bijzonder maakt. Dus toen hij mij contacteerde moest ik geen 2 keer nadenken...

We ontmoetten Jules op Paasmaandag bij Molens 'T Kindt aan de Scheldekaai in Kluisbergen. Zijn Matra staat daar in de buurt gestald bij kennissen. De afspraak ging door op voorwaarde dat het droog was, en de weergoden waren ons goed gezind.

Eigenlijk droomde hij van een Lancia Stratos, maar qua budget was die iets te hoog gegrepen. Op het autosalon trok de Matra 530 LX zijn aandacht. Dit sportwagentje was zijn tijd ver vooruit met onder andere polyester carrosserie, een centrale V4 motor (afkomstig uit de Ford Taunus), schijfremmen rondom en onafhankelijke vering, de auto heeft ook een Targa dak. Jules kocht hem in november 1972 voor 159 900 Belgische Frank bij Neirinck Harelbeke, oorspronkelijk een Simca dealer.

Omdat er toen in de buurt nog enkele Matra's reden, besloot Jules dat hij de zijne wat wilde personaliseren. Dus kocht hij bredere lichtmetalen velgen, en de originele dempers werden vervangen door Ansa dempers. Maar dat vond hij nog niet voldoende, dus hij bracht de auto naar Rijsel, waar de spatborden en de driedelige velgen werden verbreed. De Matra werd ook meteen in het rood gespoten, want de oorspronkelijke kleur was geel. Ook de achterlichten zijn niet standaard, deze zijn afkomstig van de Ford Capri. Het Interieur bleef wel volledig origineel. 

Daarna werd de motor verbeterd, die ging van 78 pk naar 125 pk. Toch vindt Jules het vermogen wat tegenvallen, want bij dit type moesten de luchtinlaten plaats maken voor ingebouwde rolbeugels, omdat er met de eerste types te veel dodelijke ongevallen gebeurden. Hierdoor krijgt de motor geen koude lucht. Dit zorgt ook voor problemen bij de CO-test op de keuring, omdat de verbranding niet optimaal is. Als oplossing hiervoor zet hij de Matra net voor hij bij het keuringsstation is even aan de kant, legt de motor stil en laat hij hem een kwartiertje koelen met de motorkap open. Nog een mooi detail zijn de Matra kleppendeksels op de V4, hier stond oorspronkelijk Ford op.

Ondanks dat de Matra een centrale motor heeft, zijn er wel 4 zitplaatsen. Ooit heeft Jules een ritje gemaakt met 4 personen in de wagen, het lukte, maar comfortabel was het niet.

Jules heeft met zijn Matra ook mooie reizen gemaakt, 

Zijn eerste reiservaring was in juli 1973, toen had de Matra 3800 km op de teller. De bestemming werd Verbier, een bergdorpje in Zwitserland op een hoogte van 1800 m, een rit van ongeveer 700 km. Naast het controleren van het olie en waterpeil bestond de voorbereiding uit het puzzelen van de reiskoffers in de Matra. Het hotel had tennisbanen, en hoewel Jules en zijn vrouw naar eigen zeggen meer naast dan tegen de bal slaan, was hun tennisuitrusting onmisbaar bij deze reis. Uiteindelijk kregen ze al hun bagage in het sportwagentje en waren ze klaar voor vertrek. Ze vertrokken om 5u s'ochtends en al na 10 minuten klonk er een grote knal. Toen ze aan de kant gingen bleek er een kurk van een fles frisdrank te zijn gesprongen. Verder verliep de rit zonder problemen, al waren de laatste kilometers bergop een ware cavalerietocht met haarspeldbochten. Bij het hotel kreeg de Matra een nachtje verdiende rust. Ondanks de zware laatste kilometers kwam het gemiddeld verbruik van de heenrit op 7,2 l/100 km.

De volgende dag wachtte er een grote verrassing, want naast de Matra stond de droomwagen van Jules geparkeerd, een blauwe Lancia Stratos. Hij kwam in contact met de eigenaar, en mocht als bijzitter de afdaling en beklimming van en naar Verbier meemaken, wat iets vlotter ging dan met de Matra. Hij mocht ook zelf eens achter het stuur, en later deden ze samen de beklimming nog eens over, de Stratos deed het 1.50 minuten sneller dan de Matra. Het werd een geslaagde vakantie en de Matra bracht hen veilig terug thuis. Later gingen ze nog 3 keer terug, uiteraard met de Matra. De Stratos was er intussen helaas niet meer, die was uit de bocht gegaan. later bezocht hij ook nog Polen en Tsjecho-Slowakije.

Hij reed er ook geregeld hobbymatig rally's mee, maar is daarmee gestopt uit respect voor zijn auto, de Matra hangt best wel laag, en de bodem raakte geregeld het asfalt. 

Tegenwoordig komt de Matra niet zo vaak meer buiten, af en toe eens naar een meeting of voor een oldtimer ritje, uiteraard op voorwaarde dat het goed weer is. 

Jules heeft naast de Matra ook een Lotus Elise als hobby wagen, deze kocht hij in 2005, en daar wordt in de zomer wel geregeld mee gereden.

Hij kent niet veel andere Matra's in België, op de meeting in Wervik vorige zomer stond er toevallig eentje, afkomstig uit Torhout. er is wel een Belgische Matra club, maar het leeft niet zo. In Frankrijk ging hij wel geregeld naar bijeenkomsten met een 30 tal Matra's.

Het was een eer om foto's te kunnen maken van deze prachtige auto. Vanuit elke hoek is het een plaatje.

Bedankt voor de fijne voormiddag Jules, en hopelijk tot ziens op een meeting in de buurt.


Matra 530 LX

Bouwjaar: 1972 

78 PK, (verbeterd naar 125 PK)

Gewicht: 915 Kg

Topsnelheid: 171 km/h

0-100: 12,5 sec (standaard)

KM stand: ongeveer 120 000 km


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.